EDPS Emmaboda 2014

Evenemang vi håller i eller åker på

EDPS Emmaboda 2014

Postby Möllis » 11 Feb 2014, 19:57

Image

Emmaboda klart för En dag på Strippen
Allt är nu klart för ännu en upplaga av En dag på Strippen. Den 16 maj tänder Lelle Olsson granen på Emmaboda Flygbana i sydöstra Småland och folkfesten kan dra igång.
– Vi ser fram emot ett händelserikt race med många bilar och som vanligt mycket publik, säger Bilsports Mikael Johansson.

Emmaboda Flygbana, kultplatsen för streetracers från hela Norden, har under vintern varit föremål för omfattande diskussioner på lokalplanet.
Skälet är inte det årliga eventet En dag på Strippen som lockar uppåt 10.000 besökare varje år, utan körningen i superstage-banan under veckosluten.
–De närboende har känt sig störda av ljudet från accelerationer och nerbromsningar, säger banansvarige Mats Altvall. Vi har nyligen haft ett informationsmöte med grannarna och diskuterat verksamheten inför årets säsong.
– Det som var glädjande, och det är viktigt att poängtera, var att så gott som alla var positiva till En dag på Strippen!

Reviderat reglemente
Därmed står det helt klart att det planerade arrangemanget den 16 maj genomförs som planerat. Tävlingsarrangör blir som vanligt Feringe HRA i samarbete med Bilsport och bland andra Lions Club Emmaboda.
EDPS-reglementet, som togs fram under fjolåret, har nu reviderats med hänsyn tagen till de synpunkter som har framförts av de aktiva.
– Vi hoppas att det ska bli väl mottaget, säger Svenska Bilsportförbundets Jörgen Andersson. Syftet med reglementet var ju att göra det enklare att delta i tävlingsliknande arrangemang med sin ordinarie gatbil.
Att den tekniska utvecklingen inom sporten inneburit att körningarna blivit snabbare och snabbare har krävt ett samlande reglemente som de flesta kan ansluta sig till.

Växte snabbt
– Syftet med En dag på Strippen var ju ursprungligen att göra det möjligt för var och en att komma till Emmaboda med sin gatbil och vara med och gasa under säkra former, säger initiativtagaren, Bilsports marknadschef Janet Svensson.
– Att verksamheten sedan växte med fler arrangemang under samma varumärke, som på Säve, Tullinge, Malmby, Piteå och Mantorp, är enbart kul.
I år tar emellertid Bilsport en liten andningspaus vad gäller En dag på Strippen.
– Vi kör själva bara på Emmaboda och Piteå, säger Janet Svensson. Men EDPS-reglementet kommer med vårt tillstånd att användas för race för de arrangörer som så önskar, förutom att Bilsport avser använda reglementet för Bilsport Action Meet på Mantorp Park den 1 augusti.

Fler event. Inte färre!
Bilsport tar alltså ett viloår med En dag på Strippen i Göteborg och i Strängnäs. Men ta det lugnt – körningarna fortsätter på båda platserna.
Det är till och med så att körtillfällena blir fler än tidigare. Inte färre!
I Göteborg ligger Förenade Motorsport bakom körningen som äger rum den 4 juli, och i Strängnäs sköter VW Motorsport Club körningarna den 13 juni samt den 22 augusti.
Konceptet kallas kort och gott för Strippen och körs efter samma regler som Bilsports En Dag på Strippen.
– Banan på Säve Depå bara ligger där och väntar på att användas. Helst vill vi köra varje år, men det är upp till Statens Fastighetsverk, säger Peter Kurtén på Förenade Motorsport.
– Vi riktar oss till de som kör med bilar för gatbruk. Tanken är att man ska kunna komma utan föranmälning, bara betala vid grindarna och köra direkt, fortsätter Johan Grape på VW Motorsport Club.

Mer information om körningarna i Göteborg och Strängnäs finns att hitta på http://www.strippen.nu
En dag på Strippen i Emmaboda, Piteå samt Bilsport Action Meet på Mantorp Park hittar du som vanligt information om på http://www.bilsport.se/events

Reglementet har reviderats till 2014 men reglementet har inte lagt upp officiellt vad jag kan hitta.
Borde ha blivit offentligt direkt så att folk som bygger nu kan ta hänsyn till de nya reglerna..

Den förra versionen sen 2011 finns här: http://web.sbf.se/regler/up/13/EDPS_2011.pdf
Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Re: EDPS Emmaboda 2014

Postby Kimkludd » 13 Feb 2014, 20:32

mmm Emmaboda!
Kimkludd

Postby Möllis » 13 Feb 2014, 20:36

Det kanska ska bokas stugor?
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby David » 13 Feb 2014, 21:45

va en man o gö som kim: kö bilen dit, ge brunt-i-byxan-järnet, kö bilen hem.

Edit: fortfarande inget nytt om reglementet? dom väntar tills jag köpt hem mina grejer o lägger upp första "färdig" bilden innan som släpper dom enbart för å ruinera mig o stänga mig ute ifrån EDPS Emmaboda!(smått paranoid)
David

Postby David » 06 Mar 2014, 22:11

fortfarande ingen ny utgåva på reglerna? bilsport hänvisar till utgåvan ifrån april 2011.

inte för att jag kommer att lyckas men vad får man för repressalier om man kör för fort? ( under 11.00sek 402m 6,99sek 201,17m utan båge = för fort, under 10sek utan SBF license trots man har båge= för fort??? )

Edit: nu läste jag "skyddsbåge", hur ska en sådan se ut då?
David

Postby Anglia-61 » 07 Mar 2014, 06:09

De beslagtar bilen och bränner ditt körkort.. Nä du får bara inte köra mer, om du kör fortare än du får.

Här finns en del att läsa om http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis ... r-2014.pdf

Är det inte båge under 11,0 och bur under 10,0?
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Krister med K.
Anglia-61

Postby David » 07 Mar 2014, 07:30

Jo jag såg de också, båge under 11,00 va de iallafall.

Aldrig mer köra?
David

Postby Möllis » 07 Mar 2014, 13:45

Hehe beslagtar bilen :)

Normalt sett vid "tävlingsträning utan vinnarindikering med tidtagning" så får du en varning. Gör man om det en eller två gånger till får man startförbud på den aktuella tävlingen.

Har man taggade chassie ex. 8.50/7.50 m.m så kan man få ombes på chassiet m.m
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby David » 07 Mar 2014, 17:35

Gott! Visar det sig att bilen går riktigt bra så kan man dra en värsting repa då :D så sparar jag slantarna för båge^^
David

Postby Möllis » 06 May 2014, 11:17

Hur går det för er alla? :)
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby David » 06 May 2014, 17:27

17 maj i mitt fall är optimistiskt... jag kanske får igång den men kommer inte kunna köra är jag rädd...
David

Postby Möllis » 18 May 2014, 09:28

Emmaboda 2014 blev lika hektiskt som alltid!
Kim har fått en dålig vana att köra vevlagerras..! :D

Image

En "ny" motor köptes av Mr. T5 Stefan Gren
Image

Image

Natten till Torsdagen skedde det och Fredag eftermiddag var motorn frisk och i bilen igen!

Image

Tim och Sophie kom hem från BB i Torsdags =)

Image

Lastad och klar!

Image

På väg mot Emmaboda! 6 stycken bilar blev vi! Jimmie, Kim, Tim, Björn, Dresen och Johan!

Image

Björn blev team-snabbast på 11.00 och trea i klassen fyrhjulskrafs!
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby Jompa » 18 May 2014, 10:30

de va riktigt kul o se er köra! :) tyvärr fick ja inga bilder/filmer... sen va ja tvungen o sticka runt kl 4 för o orka plåga 50mil hem, så undrar vem som tog hem bsr shootout? :)
Jompa

Postby Möllis » 18 May 2014, 10:41

Ola Torstensson, mattsvart Volvo 740 :)
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby Jompa » 18 May 2014, 11:09

ja han va en jävel o pysa iväg :)
Jompa