Bakvagn för Dragracing - weight transfer, 4-link, m.m

Allmänt snack om bonnmeckande och fordon! Var inte blyg, vi har sett det mesta!

Re: Bakvagn för Dragracing - weight transfer, 4-link, m.m

Postby Bjarne Cox » 23 Feb 2014, 02:35

Det behöver nog inte vara grövre än 4-link-stagen men eftersom den har den vinkeln den har i förhållande till bakaxeln och därmed dess rörelse krävs det rätt grova dimensioner för att det inte ska flexa då den inte håller emot tillräckligt i rätt riktning. Sen är ju frågan hur mycket som verkligen kan hända om det flexar endast en aning. Att dom går av tror jag inte händer speciellt ofta men i extremfall kan det kanske vara möjligt.
Bjarne Cox

Postby Möllis » 20 Mar 2014, 16:52

Vad finns det för alternativ till panhardstag förutom wattlänk?
Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby David » 20 Mar 2014, 20:59

Som jag tror vi "dissikuterade" sist, ett diagonalstag mellan infästningarna för bärarmarna. Pan hard tar upp sidleds rörelsen MYCKET "bättre" då det sitter på det hållet den tar upp krafterna ifrån. Ett diagonalstag har ju egentligen en väldigt dum lutning för att ta upp sidokrafter så därför ha jag förstått att de är VÄLDIGt sällan det används på bana där bakvagnen verkligen jobbar med krafter i sidled. På dragracing har man ju inte några direkta "kurvtagningar" så där går det ju an att använda sig utav ett diagonalstag.

Enkel förklaring: ta en kvast å håll den med armen rakt ut från kvasten. Nu är det väldigt lätt å röra den i sidled. Om du håller den så armen ligger utmed kvastskaftet så blir det väldigt stabilt. Ta nu å vinkla armen 45 grader utifrån kvasten så kommer du ha samma förutsättningar att kontrolera dess rörelse i sidled som ett diagonalstag.

Hoppas nån fatta något...
David

Postby Möllis » 20 Mar 2014, 21:08

Ja jag förstår hur du menar.
Jag har gått och klurat lite...klurat på stag mellan undre bärarmar och/eller övre stagen..det försämrar egenskaperna vid allt annat än acceleration framåt + att det bör slita öerhört i bussningarna.

Jag kan inte komma på något annat än att wattlänk är det enda tänkbara om man vill vara lite "allround" dvs. kompromissa..
Frågan är om wattlänken är värt det..
Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75
Möllis
Site Admin

Postby Bjarne Cox » 07 Apr 2014, 07:36

Det går att ha en wishbone som vi har på Pro Stock-bilarna. Då är där en sorts triangel med ett rör bakåt som ett rör i bakaxeln går in i. Jag tror dock att det håller emot rätt bra när bilen rollar.

http://www.rjracecars.com/RJ-Extreme-Pr ... dview.html
Bjarne Cox

Postby Johannessg » 27 Apr 2016, 15:06

Är det något som har sett eller byggt diagonalstag på 240 bakvagn?

Och vad är hemligheten med Kims bakvagn för det ser ut som den sätter sig riktigt fint?!
Ilda itu allt
Johannessg

Postby David » 27 Apr 2016, 20:50

jag har inte sett det på en 240 och har inte heller hunnit(läs orkat) bygga ett själv än. Hade varit fint å få bort sidoförskjutningen på bakaxeln när man har millimeter inpassning på slicksen där bak..

Du borde väl kunna få gjort några fräna bultar med fästen för diagonalstag till volvo 240?:) man får passa säg bara me vart kardanen går så dom inte krockar...
David

Postby Johannessg » 28 Apr 2016, 19:32

David wrote:jag har inte sett det på en 240 och har inte heller hunnit(läs orkat) bygga ett själv än. Hade varit fint å få bort sidoförskjutningen på bakaxeln när man har millimeter inpassning på slicksen där bak..

Du borde väl kunna få gjort några fräna bultar med fästen för diagonalstag till volvo 240?:) man får passa säg bara me vart kardanen går så dom inte krockar...

Känner ungefär samma som dig med platsen för däcken..
Såg idag en DR bil som hade de undre 4 link stagen ihopa svetsade med kryss mellan dom. Bör ju ge samma effekt som ett diagonalstag. Vet dock inte hur bra det är att köra med det på gata.

Har tänkt på det med kardanen oxå, dämparna bör gå ihop innan dom kan få kontakt. Och aldrig gå sålänge ute så stag kan få kontakt med kardan.

Ska bygga om mina undre bärarmar och fästen för dämparna. Sen så om man kan göra nått vettigt av det.
Ilda itu allt
Johannessg

Postby Anglia-61 » 29 Apr 2016, 06:59

Annars är watt-link ganska vettigt. Funkar på gatan också.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Krister med K.
Anglia-61

Postby Johannessg » 29 Apr 2016, 21:10

Anglia-61 wrote:Annars är watt-link ganska vettigt. Funkar på gatan också.

Kostar dock lite mer. Och behöver platsen vid panhardstag till mina stötdämpare.

Här är en bild på de ihop svetsade 4 link stagen

Image
Ilda itu allt
Johannessg

Previous

Return to Allmänt fordon & Bonnmeck